Te voet zie je meer

Just another WordPress.com weblog

Argendaalpad Kortrijk Bellegem

Gisteren een wandelroute gestapt die ik eigenlijk al heel lang wou doen. Ze ligt in mijn geboortestreek en ik wist dus ongeveer aan wat ik mij kon verwachten. Toch was ik op een aantal punten aangenaam verrast en heb ik plekken ontdekt die ik nog niet kende…
Voor de liefhebbers van een landelijke wandeling vol prachtige vergezichten is het Argendaalpad zeker een aanrader.
De wandeling start langs de Doorniksesteenweg in Bellegem aan de rand van Bellegembos.
Aan het infobord langs de weg kan je vlot je wagen kwijt.

De wandelroute verkent de landelijke omgeving van Bellegem, ten zuiden van Kortrijk.
Gelegen op een hoogtekam tussen Leie en Schelde wordt het rurale gebied gekenmerkt door een golvend, afwisselend landschap dat prachtige vergezichten biedt. Je bent hier in een nog weinig ontgonnen natuurgebied met als enige bebouwing enkel prachtige hoeves.

Het uitgangspunt van de wandeling vormt het Argendaal-,Sas-en Bellegembos, drie waardevolle stukjes groen in deze bosarme regio. Via een rustig tegelpad wordt eerst langs het Argendaalkasteel en de gelijknamige historische hoeve gestapt. Rustige plattelandswegen brengen de wandelaar langs tal van weilanden en kapelletjes in de richting van het Beerbos en de Ter Claerenmolen. Onderweg worden talrijke typisch vierkante hoeven aangedaan. De terugweg leidt langs een glooiende veldwegel en een charmant tegelpad. Het wandeltracé is zo’n 11km lang.
De wandeling is bewegwijzerd met groene zeshoekige bordjes op houten palen. Een uitgebreide routebeschrijving is eveneens beschikbaar bij Westtoerisme vzw Kasteel Tillegem St-Michiels-Brugge of DVT Kortrijk St-Michielsplein 5 Kortrijk.

Persoonlijk vind ik het Argendaalpad zeker de moeite waard: de bepijling is goed: enkel het laatste stuk waar je weer de N50 over moet, richtig smalle kerkwegel, is wat onduidelijk.
Er is een GPS-route beschikbaar die je HIER gratis kan downloaden!

 

 

mei 20, 2008 - Posted by | gps wandeling |

2 reacties »

  1. […] Gisteren een wandelroute gestapt die ik eigenlijk al heel lang wou doen. Ze ligt in mijn geboortestreek en ik wist dus ongeveer aan wat ik mij kon verwachten. Toch was ik op een aantal punten aangenaam verrast en heb ik plekken ontdekt die ik nog niet kende… Voor de liefhebbers van een landelijke wandeling vol prachtige vergezichten is het Argendaalpad zeker een aanrader. Voor een verslagje en enkele foto’s klik hier… […]

    Pingback door Argendaalpad Kortrijk Bellegem « Wandelbloggers der Lage Landen | mei 20, 2008 | Beantwoorden

  2. Inderdaad een mooie omgeving.
    Zondag stapten we ook tussen Bellegem- en Argendaalbos, en langs het Beerbos … op de GR 5A.

    Reactie door lumaj | mei 20, 2008 | Beantwoorden


Geef een reactie

